14 aug. 2013

The Grand Zin och en fråga

Det efterfrågades vintips, och jag vet att det varit alldeles för glest mellan dem på sistone. Problemet är att vi är rätt självförsörjande* med vin, och har därför inte stenkoll på nyheter på Alko för tillfället, utan det blir mest de "gamla vanliga" nu. Men här är en rätt ny Zinfandel vi testade igår:


 

  The Grand Zin heter vinet, och trots att den ser amerikansk ut, och Zinfandel oftast härstammar från Kalifornien, så kommer denna från Zinfandeln-druvans ursprungsland Italien. Vinet finns på både Alkos (11 €) och Systembolagets (72 kr) beställningssortiment, och passar bra såhär när det börjar bli kyligt och mörkt om kvällarna. Det är fylligt, med en viss sötma/bärighet (tänk er plommon och choklad) – lättdrucket, eller publikfriande som man säger, och funkkar bra med smakrika kötträtter.

 
Förresten, ibland undrar jag över det här med beställningssortimentet – använder ni er nånsin av det eller känns det för krångligt? För den som inte är bekant med det är det alltså ett “extra” sortiment hos Alko, dvs produktersom inte finns framme i butikerna utan måste beställas. Det finns ingen minimimängd, man kan bra beställa bara en flaska, och det kostar ingenting extra. Man kan göra det antingen på nätet eller i butiken, och sen ringer de när flaskan finns att hämtas, oftast tar det ett par dagar. Fördelen med beställningssortimentet är att det finns nästan lika många produkter där som i det vanliga sortimentet – nackdelen är att så få uttnyttjar denna guldgruva!

 *Ja, detta i och med mitt jobb som produktchef. Önskar dock att jag hade en egen liten vingård nånstans där jag kunde gå och prata mjukt med vinrankorna, rycka upp lite ogräs mellan raderna och trampa runt bland druvfaten med mina bara fötter – DET vore nånting det! Fast ni kanske föredrar det såhär, utan inblandning av mina tår?

4 kommentarer:

Helena S sa...

Brukar oftast handla i den stora alkon som brukar ha av beställningssortimentet i hyllorna men tror inte jag beställt skilt. Ska testa Zinen, en favoritdruva!

Maria L sa...

I Finland tyckte jag beställningssortimentet funkade utmärkt, så så länge som man lyckas vara lite förutseende (el riktigt nyfiken) finns ingen tröskel för användningen. Här i Sverige har jag inte ännu testat, har inte funnits behov men tydligen upplever jag det också lite krångligt att börja ta reda på hur det funkar. O dessutom e ju Alko nu bara så sjukt mycket bättre än Systemet. Så de så.

Annika sa...

Jag brukar också använda beställningssortimentet nu och då. Det är riktigt lätt och bekvämt att använda. Ett stort plus för Alkos personal som i dagens läge är väldigt kunnig och hjälpsam.

Om jag handlar i ett annat Alko än det lokala brukar jag alltid försöka fynda ifall nån har beställt in något intressant.

Linda sa...

Helena, på nåt sätt är jag inte riktigt 100 på att ni skulle digga detta. Men berätta sen!

Maria, en sak som är sämre med Alko är deras nya nätsidor, grrr. Men annars har du helt rätt!

Annika, roligt att höra! Misstänker ändå att du och jag är i minoritet, tyvärr, för det finns många pärlor att beställa men man ser ju aldrig nån reklam eller info om dem nånstans.