8 aug. 2013

Krakow eller St Petersburg?

Väger mellan dessa två som nästa resemål - vad vet vi om dem, vad skulle ni välja?

- Har varit i Piter tidigare, och tror att mycket blev o-upplevt. Tågresa dit lockar - tänk er att få läsa bok ostört i många timmar! Tycker ryska kulturen är lite spännande, och skulle gärna testa ifall min gymnasieryska alldeles rostat bort eller om jag fortfarande kunde knaggla mig igenom en meny på restaurang. Känner svag skam över att det östra grannlandet är så outforskat - jmfr med Sverige!

- Har varit i Polen (Gdansk), och var måttligt imponerad, vilket dock kan ha haft att göra med min samtida magsjuka. Vacker arkitektur. Billiga restauranger och hotell, men man får vara ganska selektiv för att finna pärlorna. Aningen deprimerande historia, finns det annat än Auswitch och dylikt?


Krakow enligt Google

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror St.P har mera att erbjuda än Krakow, fast då har jag endast varit på en gymnasieresa till Auswitch och bara spenderat en bråkdel av resan i staden, men jag troor att den inte är så stor? Petersburg är ju enormt och har miljontals invånare! Massor att se och uppleva och som du säger, lite spännande! Nära, men ändå fascinerande annorlunda än här hemma. Har varit där 2 ggr och vill såå gärna åka dit igen efter en paus på 10 år!

Maria M sa...

Säger Sankt Petersburg!

(Krakow är säkert fint det med)