1 dec. 2014

Mycket på gång i babybubblan

Det är inte ofta jag skrivit nåt om Junis (eller de andra kidsens för den delen) utvecklingssteg, men nu händer det rätt mycket på en gång, så ska plita ner några rader för att själv minnas bättre. Hon är nu 8 månader, och har börjat få mera koll över både armar, ben och balans. Hon både sitter på golvet och drar sig upp och står själv, vilket betyder att de lugna dagarna är förbi - hon är all over the place, som Daniel i Sverige kanske skulle uttrycka det.


På bilden jag valde för att illustrera dethär mobilitetsfenomenet ser den skarpögde läsaren även en nappflaska. Jag har nämligen också slutat amma, eller egentligen var det delvis Juni själv som gjorde det.

På dagarna hade hon inte ro att koncentrera sig på sånt, och var inte intresserad heller med magen full av "riktig" mat - medan det på nätterna däremot smakade. Och det smakade så till den grad att jag knappt fick nåt sovet, och helt enkelt fick nog av att simulera napp åt den unga damen. Jag tvekade en tid, men när rådgivningsläkaren dessutom sade att dåliga sömnvanor hos babysar med fördel kan avbrytas före 10 månaders ålder, annars riskerar de att sitta i hårdare, bestämde jag mig. Så nu får hon en flaska ersättning per natt istället, som antingen maken eller jag ger, och så ägnar vi resten av tiden att sova istället. Känns bra. Och med de orden säger jag gonatt, igen!

Inga kommentarer: