21 okt. 2011

Matlagningsvinet

Här korkades fredagsvinet upp redan i arla morgonstund. Men innan ni ringer myndigheterna, ska ni låta mig förklara.

Oftast har mina tips handlat om vilka viner jag gillat, och vad jag finner dem bra till i matväg. Ibland behöver man dock ett vin i själva maten, och eftersom jag inför kvällens tjejmiddag får konstatera att samtliga rätter innehåller vitt vin, får ni nu ett lite annorlunda tips:

I bakgrunden ser ni pere cotte, dvs päron som kokats
i en lag av socker, vanilj, honung och vin


Soave Eleganza är ett italienskt torrt vitt vin, som jag tycker är utmärkt till just matlagning. Och visst passar det till annat också, tex som aperitif eller till bål. Eller kanske till vitvinsglögg, nu när det börjar bli aktuellt? Priset på 7 euro svider inte så mycket, och smaken är "ren" och har en passlig syra, vilket är de viktigaste faktorerna. I ett matlagningsvin vill man inte ha några dominerande karaktärsdrag som ek eller citrus ibland kan vara. Jag kommer att hälla i lite av detta i både förrättssoppan, risotton och efterrätten - och eventuellt blir det ett litet glas över till kocken att smutta på, det får man se.

3 kommentarer:

Smarty sa...

Vilket sammanträffande, jag undrade just över den saken för vi får svärföräldrarna på middag imorron och jag var lite osäker på receptet! Tror du det där blir bra i en fransk fisksoppa också?

hemmahannah.papper.fi sa...

Slurp! Men det MÅSTE bli över till kokerskan, annars är ju Lifvet bara för orättvist.

Linda sa...

Smarty, äsch, sorry att jag svarar först nu - men jo, det skulle passa riktigt bra tror jag!

Hannah, det blev halva kvar till mig - hick!