5 okt. 2011

Om monster och charmörer, och naiva kvinnor

Ni som har tillgång till Hbl, hoppa inte över artikeln i mitten, Monstret inom charmören. Jag försökte leta efter den på nätet, men den verkar tyvärr inte finnas upplagd på husis sidor.



Psykologen Eva Rusz berättar om personlighetsstörningar, narsicism och hatfullt beteende hos män, och hur kvinnor som råkat ut för detta ofta blir okunnigt bemötta av t.ex. hälsovården och andra myndigheter. Att ha varit med om flera års psykiskt systematiskt nedbrytande i ett förhållande, och sedan inte bli tagen på allvar kan vara sista spiken i kistan för många, det är jag säker på.



Ett boktips för er som vill läsa mer om narcissism, ur en juridisk aspekt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En annan "typ" av narcissism finns i många mor-dotter-förhållanden. Då räcker man helt enkelt aldrig till som dotter, vad man än gör. Man äts helt upp till sist av alla krav som ställs, som man aldrig kan uppfylla. Om ämnet finns en väldigt bra bok: Karyl McBride: Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä? - kuinka tytär voitoipua narsistisesta äidistä?

-Hanna

J sa...

Du är en stark kvinna, kram på dig!
/J

Linda sa...

Hanna, tack för tipset, den har jag inte hört om. Intressant fenomen detdär.

J, nå, det som man inte dör av blir man väl starkare av säger de. Men nån gräns ändå. Kram tillbaka!

Anonym sa...

Tack för tipset! Lyckades hitta denna Hbl på jobbet. Skönt att bli påmind om de här sakerna igen då barnens pappa gör allt han kan för att jäklas och ställa diagnos på mig. Tack och lov att jag hade kraften att ta mig ur!

En till!