23 feb. 2012

Bättre sent än aldrig

Nu får jag köra bil helt lagligt igen, med ett giltigt körkort. Nu slipper jag mumla om att jag gift mig och bytt namn då jag köper nånting dyrt med bankkort. Jag vet inte om nån egentligen brytt sig, men jag har ända sedan början av september kännt mig lite obekväm och nervös då jag inte haft några legitima personhandlingar att visa upp. Men nu har jag!


Fotografen sade åt mig att man inte får le på fotot.
Jag trodde det var en myt, faktiskt!

Lite kuriosa, på tal om personhandlingar: det finns två sakfel i mitt pass. Mig stör det inte, men det är bara lite lustigt att det tydligen inte är så noga: 1. min födelseort är fel (ja, inte bara orten utan också landet) och 2. mitt andra namn är stavat på ett annat sätt än vad jag döptes till. Där är jag dock själv skyldig, för jag började skriva det med C istället för K i tonåren, och tydligen har det bara ändrats med tiden då, utan att nån officiell namnändring nånsin lämnats in, för nu står det så i både pass och körkort. Jag har påtalat bägge hos polisen, men fick bara en axelryckning som svar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jättemysko det där med felen i passet! Men tänkte bara säga att du absolut inte ska klippa håret, du passar kanonbra i din nuvarande frisyr!

/J

Linda sa...

J, jag vet, och ännu konstigare är de att ingen vill åtgärda det på nåt sätt. Jag är ju lite nervös att det ska vålla mig problem nångång i framtiden, endel länder är ju supernoga med sånt där. Nå, den tiden den sorgen. Och tack, jag trivs nog bra i långt, bara jag skulle kunna få det lite glansigare och tjockare på nåt vänster!

Mrs Aquarius sa...

Oj, dethär påminner mej om att jag också borde fixa till namnet på körkortet. Har hittills bara fixat till passet och det tog också ett par år...
Konstigt att dom ha lyckats få fel födelseort, jag som alltid tyckt att finska myndigheter håller så bra ordning på alla ens personuppgifter (på gott och på ont)!