16 mars 2013

Årets första mignonägg

Jag promenerade till butiken med lördagslösgodis i tankarna. Ut kom jag med ett mignonägg, en liten portvinsflaska samt insikten om att jag blivit en tant. Min bättre hälft är tydligen påväg åt motsatt håll, för han försvann nyss visslande ut i natten med sina färggrannaste hipster-festbyxor på.


Förresten, när jag äter Mignon-ägg känner jag alltid en lustig blandning av skam och dekadens. För jag äter gladeligen ett helt - jag bara skalar det och börjar gnaga i mig, typ. Och mår lite apa efteråt, men det hör liksom till. I mitt barndomshem skulle ett sådant förfarande inte ha setts med blida ögon på, utan där räckte ett Mignon-ägg bra till som avec till kaffet åt hela familjen. Man skalade det och skar det i tunna skivor, lade upp på en liten assiett, som passerades runt bordet och alla fick en liten bit. Jag satt alltid och hoppades på att ingen skulle ta den lilla sockerbiten i bottnet, för den gillade jag bäst. Och då är jag ju alltså bara lite på 30, och ingen tant som är uppväxt strax efter kriget...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken butik handlar du i om man får både portvin och mignonägg ?

Linda sa...

Haha! Vår utmärkta westbest här på Drumsö delar utrymmen med alko - mycket behändigt. :)

Anonym sa...

Vad är ett Mignon-ägg?