16 maj 2014

Fredagstjutet

Förra veckan stod maken för middagen, och hade även inhandlat* ett vin till. Det var Campolieti Valpolicella Ripasso för knappa 13€, och det överraskade mig rätt positivt. Bra pris och allt i balans - den lite söta kryddigheten som är typisk för ripasson fanns där, tillsammans med mörk choklad, körsbär och lite träiga toner för mustighetens skull.

Italienarna himlar med ögonen, men hamburgaren var väldigt god till!
Tar ni det här vinet till fredagsbiffen (eller hamburgaren, som vi) blir ni knappast besvikna, det är ett vin som är lätt att tycka om och passar till mycket.

*gillar det konceptet, för han väljer alltid helt andra viner än vad jag själv skulle, och är betydligt mindre fördomsfull än jag

4 kommentarer:

Sandra sa...

En sak har jag funderat på. Läste att vindruvor är dom mest besprutade av frukterna. Försöker alltid hålla mej till luomu frukt och har nu också börjat köpa mera luomu vin. Känner du nån smakskillnad? Kan du tipsa om goda luomu viner o skumppa som inte kostar hela veckoslutsbudgeten? Hittar dåligt mellanpris viner som jag tycker om. Speciellt till fisk. Eller tycker du man ska skippa luomu o bara satsa på vanliga viner? Tack o sori för många frågor. Täcks inte fråga i alko.

Helena S sa...

Tänker alltid på din make när jag ser en Ripasso. Namnet!
Till Sandra ovan vill jag bara ge rådet att våga fråga på Alko. Det finns inga dumma frågor och de är jätteduktiga där, tycker säkert bara det är kul. Finns många goda ekoviner!

Ville P. sa...

Mun lempiviini :-)

Linda sa...

Sandra, jag ska försöka skriva ihop ett inlägg med eko-vintips! Och du ska absolut inte vara blyg att fråga på Alko, inga frågor är för dumma, trust me! Jag jobbade ju många år på Alko under studietiden, och det var det absolut roligaste, när folk kom och frågade nånting! Att bara rada upp flaskor på hyllorna eller sitta i kassan kan vara rätt trist faktiskt. :)

Helena, haha, det har jag inte ens tänkt på, knappast han heller. Det måste vara en undermedveten drift som styr hans hand mot de flaskorna alltid då han handlar vin!

Ville, ostetaan varmaan tätä uudestaan, oli todella kiva tuttavuus!