14 maj 2014

Man tror jag är rutinerad, men....

Vad ska man göra åt:

1) babys otroliga kaskadspyor, till synes oprovocerade och inte dagligen förekommande men ack så irriterande.Nytt fenomen för mig, tidigare avkomma har uppskattat maten de fått i högre grad tydligen.

2) blöjor som aaaaaaldrig kan hålla tätt. Storleken är rätt i förhållande till kilona, och märket är ett av de mest välrennomerade. Ändå läcker det uppåt ryggen (läs nacken) eller vid låren varenda jäkla gång hur man än är noga vid ombytet- är så LESS på detta kakkaklottande!

3) liten skrikhals som inte gillar tutt (naaaaappp!) och blir högst förolämpad då dylik erbjuds i bästa välmening? Hur får man tyst på såna liksom? Även det helt nytt fenomen för mig.


6 kommentarer:

Fru F sa...

Hej, låter jobbigt :( kaskadspyor, speciellt i kombination med skrik, kan bero på reflux. Kolla upp om du misstänker detta, vet inte speciellt mycket eftersom vi inte själva drabbats av detta.

Blöjor: testa olika märken, på basen av mina urintressanta diskussioner med övriga småbarnsföräldrar är bebisarnas anatomi olika från fall till fall och helt olika blöjmärke kan vara bra för olika bebisar!

Det där med tutten kan jag bara beklaga. Känner igen fenomenet från min förstfödde och han har alltid haft svårt att komma till ro och varit väldigt krävande. Jag tror att det till stor del beror på att han inte haft något att trösta sig med (tutt, tumme, snuttis, mjukis el dyl). Så kan inte annat än önska lycka till och hålla tummarna!

Sandra sa...

Usch vad jobbig kaskad spya är. Fick bara som råd minns jag att lite pumpa före matning om mjölken kom med för hårt tryck.
Niskaselkäkakka måst vara det värsta som finns, speciellt då man inte är hemma. Har inga råd, känner bara igen mej och lider med er. Som tur slutar det ju ganska snabbt när babyn börjar äta fastare mat.

Jag har haft 1/3 tuttbarn och verkligen försökt proppa i tutten men det har inte lyckats. Lika så har det varit samma barn som sov hela nätter som tog tutten så vet hur jobbigt det är när tutten inte duger. Då får mamman vara tutten istället.. Lycka till! Njut av det härliga vädret!

Catten sa...

Du har alla mina sympatier, spec. punkt 1 & 3 känns bekanta. Spyendet dvs puklandet kunde vi inte göra något åt, sprang på allergitest och dyl. men inget hittades. Även reflux uteslöts eftersom hon var på så gott humör. Men liksom 30 puklun/dag var nog sååå bökigt. Det tog slut vid 6 mån ungefär när vi ökade på matportionerna och minskade på mjölken.
Tutt vägrade Isla också, tills hon var 7 mån. Har inga tips att ge, tyvärr. Förutom Sophie la Girafe som var det enda som dög vid 4 mån när tänderna började anlända.

Hang in there!

Catten sa...

Och verkligen intressant att det är först med baby nr 3 som dessa fenomen upplevs!

Annica sa...

Nr. 1 spydde också jättemycket, och det berodde inte på reflux. Jag såg till att alltid stå så det var bart golv bakom mig då ja rapade henne på axeln, så de va lätt att torka upp, man ville ju inte ha de på nån matta precis. Satt henne aldrig heller på mage på golvet just efter att hon ätit. Fans ingen orsak, hon växte bra och var nöjd. Nr. 2 och 3 har inte alls spytt lika mycket.

Angående blöja säger ja också, testa olika märken.

Angående tutten så hade ja problem med nr. 3. Som inte ville ha den, men ja gav inte upp och skuffa dit den bara fast den oftast ploppa ut direkt. Vid ca. 6 ,ån. Ålder så dög den bättre.
En massa svammel, inga direkt råd precis... Lycka till, hoppas de löser sig med problemen.

Linda sa...

Tack för alla tips! Nu har vi testat ett annat blöjmärke (pirkkas, faktiskt!) och det funkkar lite bättre, gudskelov. Och spyorna har lugnat sig de också, kanske det bara var för att hennes tarmsystem ännu var outvecklat?
Tutten vet jag ännu inte hur vi ska göra med, hon är liksom totalt ointresserad. Vi övar ibland på kvällen, och har fått den att hållas några gånger när hon somnat med den i munnen, men jag vet inte... Kanske det är lika bra att låpta bli, så behöver man inte träna bort den sen senare?