22 aug. 2014

Fredagstipset - min favoritdrink

Oftast blir det ju ett glas vin, men ibland är det gott med en drink, och inspirerad av vår utekväll med flickorna här för en tid sen så tänkte jag tipsa er om en av mina favoriter. Enkel, otroligt fräsch och tidlös - dessutom kan den finslipas till att passa många smaker, det är bara att tillägga lite socker för dem som gillar sött, eller vara generös med limen för dem som föredrar syrligt.

Sommarens drink hos oss ute på lande har alltså varit mojiton. När barnen somnat har jag smugit ut i trädgården och plockat några kvistar färsk mynta, skurit upp lite limefrukter och plockat fram romflaskan från frysen för att kunna blanda till varsin sängfösare åt oss vuxna. Nångång ville barnen också ha en drink, och då blandade maken till mojiton åt dem också - utan rommen givetvis.

Färsk mynta doftar alldeles ljuvligt! Kan också bryggas till te, njam.
Sugna? Såhär gör man en bra mojito:

- bra varor är förstås a och o. Rejält med fräsch myntha, några saftiga lime och en kall sockerlag (några använder vanligt socker, men det blir inte samma - så koka ihop 50/50 strösocker med vatten, låt svalna - lätt som en plätt) är vad som behövs, förutom sodavattnet, rommen och isen.


Jag använde Bacardi, men nån annan ljus rom går också bra

- Pressa i limesaft, ganska rejält får det vara, och lägg även i klyftorna i ett högt glas. Ta en näve mynta, och muddla den bara helt lätt i glaset - man ska absolut inte mosa den, då förstör man den. Fyll sen glaset med isbitar, hela vägen upp (här gör många fel och snålar på isen), och häll på sockerlag samt 4-6 cl rom enligt smak. Toppa med sodavatten (välj inte ett alltför saltigt vatten!), smaka av och garnera till sist med lite mynta. Servera gärna med nånslags drinksticka så man kan röra om emellanåt.

Lika god som på Grotesk, och betydligt billigare

3 kommentarer:

Pia sa...

Hurra, så bra förklarat! Jag kan bara blanda rom toddy men nu kanske jag vågar mej på Mojito också

Melli sa...

Myntha och rom har vi också haft som tema hela sommaren. Fast istället för soda använder vi 7-up, eklast så då det brukar finnas i kylen. Det växer mint både på palstan (olika sorter) och så har vi ännu turen att det växer vilt i ett dike nära palstorna,så det finns så det räcker! :)

Unknown sa...

Mmm!Nästan så jag blir sugen trots att min krabbis från helgen knappt gått om.