28 aug. 2014

Torsdagsvinet

Väldigt sällan köper jag ett vin baserat enbart på etiketten. Att säga att jag ALDRIG gör det är lögn, även om jag oftast går enligt prisklass i första hand, land i andra hand, och producent i tredje.  Men här senast gick jag mållöst omkring i Gräsvikens alko och kunde inte hitta nånting inspirerande trots det rätt rikliga utbudet. Så stannade jag till och mötte den här ynglingens ögon - och bestämde mig för att testa det. Nu tror ni förstås det var den unge mannen i sig själv som väckte mitt intresse, och det mumlade min man också nånting om, men jag erkänner inget sånt, utan tyckte närmast det var lite intressant att ha ett vin med en helt textlös etikett, bara ett fotografi.



Vinet kommer från en ocertifierad men ekologisk spansk producent (från Castilla-Léon, närmare bestämt DO Toro) som heter Matsu, och vinet heter El Picaro, vilket betyder nånting i stil med "pojkspoling". I samma serie finns även El Recio ("äijän") och El Viejo ("gamlingen") -  och dehär typerna är inga modeller från nån agentur, utan helt vanliga dudar som arbetar på vinfälten. Jag gillar den idén! Namnen och etiketten återspeglar alltså vinets karaktär, och denna Picaro är ungt, kryddigt, lite stramt men med en trevlig fruktsötma - och kostar under tian. Vi åt det med en välkryddad moussaka, och de kompletterade varandra riktigt fint.

2 kommentarer:

marica sa...

Vi köpte hem det förra helgen, det är så gott. Jag blev rekommenderad det av en spansk man på mitt arbete som hade blivit så förvånad och glad över att det fanns på Alko här i finland. Han sade att det är ett vin som serveras på flera fina restauranger i Spanien och är väldigt känt/populärt bland vin-njutarna i landet.

Anonym sa...

Tack för det, ska testas ikväll!