24 aug. 2014

Stickprojekt

Projekt låter iofs som nånting som tar ganska lång tid, som måste planeras och funderas igenom innan man verkställer. Den här mössan var det bara att köra på, urenkel och snabb! Jag hade köpt några nystan alpacka-garn från Sattmark i Pargas i somras, och när min kompis Jenny visade en bild på pipon hon stickat till sin dotter visste jag genast vad jag skulle göra med garnet.


Här är beskrivningen, ifall nån blir sugen på en likadan:

Lägg upp 80 maskor på 4 stickor. Sticka sen resår (två räta, två aviga) i cirka 6 cm, därefter bara slätt tills stickningen är cirka 15 cm. Sen ett varv bara 2 rätt ihop, så att maskmängden halveras. Sen tre räta vanliga varv och sista varvet igen 2 rätt ihop. Dra tråden igenom öglorna och avsluta.

 Jag stickade ännu en liten rosett till, dvs en liten avlång lapp (på 14 maskor, om jag minns rätt), som jag sedan fäste så att det ser ut som en rosett.

1 kommentar:

Emmi sa...

Neeeeeeej godis så söta, både mössan och barnet!