5 mars 2015

Film: The imitation game

Den sägs vara årets bästa brittiska film, och jag säger inte emot. Vi såg den igår på Kino Tapiola, jag och en kompis, och trots att valet egentligen baserades mer på praktiska omständigheter såsom tid och plats än själva filmen, bev det väldigt lyckat.

Filmer inspirerade av verkliga händelser får alltid några extra poäng av mig  - och den här filmen handlar alltså om britterna i andra världskriget, och hur Alan Turing, en ung och oerhört begåvad om än ganska egen matematikprofessor, hjälper till att vinna kriget mot Tyskland genom att knäcka deras i princip helt oknäckbara krypteringsmaskin Enigma.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5e/The_Imitation_Game_poster.jpg
Benedict Cumberbatch, aka Sherlock Holmes

Men såsom i en bra film finns det fler dimensioner, och också problematiken kring hans homosexualitet lyfts fram (visste ni att det var straffbart att vara homosexuell i England fram ändå tills så sent som 1967?). Däremot blev jag förvånad över att filmmakarna porträtterade honom som en autistisk savant, som en person med en övertydlig skolboksasperger*, men att det ändå inte uttalades nånstans.Nu är jag kanske alltför nära syndromet själv, men jag tycker att det blev lite konstigt - antingen kunde de ha lyft fram det, eller så kunde de ha tonat ner det - nu blev det lite och hänga i luften.

Nåväl, sevärd film, verkligen!

*nånting andra funderat på också, både om den verklige Turing och i filmen

2 kommentarer:

Kugge sa...

Gillade filmen, Cumberbatch är ju bara för bra! Men funderade också på det där med aspergers, så typiskt att ett geni inte kan vara "normalt". Ändå blev det som du skrev lite otydligt.

Gällande homosexualiteten har det ju varit straffbart helt för länge i för många länder - Finland medräknat. :(

Linda sa...

Ja han var perfekt för rollen! Och jo det är ju sant, hur länge var det straffbart i Finland månne? Så konstigt att tänka sig idag.