12 mars 2015

Garnityren i skick

Att boka tandläkartid till sig själv utan desto akutare orsak - det måste ju vara det ultimata tecknet på att man är en ansvarsfull och mogen vuxen?

Jag kände mig åtminstone väldigt tillfreds med mig själv igår då jag lade mig ner i stolen för att låta hygienisten greja med mina tänder en stund. Det vill säga tills hon ganska barskt meddelade att hon minsann direkt ser vem som borstar sina tänder med eltandborste och vem som gnuggar på med en vanlig manuell borste. Så höll hon en liten föreläsning åt mig medan hon skrapade tandsten - och jag hummade och höll med bäst jag kunde där jag låg med gapet uppspärrat - finns liksom inte utrymme att protestera eller försöka försvara sig i det läget.

Har väl hyffsat raka och vita tänder, men ska skärpa mig ytterligare för att hålla dem så!

Nu ska jag skriva ner vad hon sade, som en minneslista åt mig själv:

 - eltandborste är tusen gånger bättre än en vanlig borste (jag gick bums till Clasu och köpte nya huvuden till vår elektriska borste)

- borsta tänderna innan frukosten, och ta xylitoltuggis efter att du ätit. Jag har brukat äta först, och borsta sen, men det är skadligare för emaljen pga frätning - till exempel apelsinjuice är riktigt illa. Då ska man skölja med mycket vatten och helst vänta en halv timme innan tandborstning.

- använd tandtråd dagligen! Plackers kan man använda medan man tittar på tv till exempel.

- skölj inte så noga bort tandkrämen efter att du borstat - egentligen det räcker med att spotta ut den.

- använder du vanlig tandborste ska du hålla i den som en penna - annars blir trycket för hårt på tandköttet, och det kan börja dra sig uppåt, vilket medför ilningar och annat otrevligt.




3 kommentarer:

Helena S sa...

Tänk! Beställde en tid imorse. Annars bara! Måste ha med våren att göra. Har också tänkt skaffa elborstd men fixar int ljudet. Plackers tycker jag är onödigt plast, hellre då vanlig tandtråd och petare. Snygga tänder har du!

Karolina sa...

Nej men fy, frukosten börjar ju smaka så illa om man har borstat tänderna innan :/ men tänkvärt ändå!

Linda sa...

Helena, tror nog jag också kommer att köra främst med vanlig tandtråd - men plackers är bra på det sättet att man kommer lättare åt där bak också. Och så kan man använda den flera ggr, sa tandläkaren, behöver inte ta ny varje gång.

Karolina, jag vet! :P