3 mars 2015

Löjliga restaurangnamn

Läser att Helsingfors fått en ny bistro, som begåvats med namnet "Bröd". COMOON! Börjar det inte kännas utomordentligt passé redan, den här krögarnas märkliga böjelse mot svenskklingande namn? Vad är det för underligt lillebrorskomplex det är fråga om? Vi har Spis, Solna, Sandlådan, Puttes, Uggla, Motellet, Lungberg, Bryggeri Helsinki, Krog Madame, Skiffer, Grotesk, Åke, Smör - listan tar ju aldrig slut.

http://blog.hittail.com/wp-content/uploads/2014/05/3410197-boring.jpg
Det är min dom. Själva ställena kan ju vara hur trevliga eller mysiga eller bra som helst, men namnen! Gäsp.

3 kommentarer:

S sa...

Fast nog är det väl också schysst med svenskklingande namn i Helsingfors? Jag tycker att det är fint att folk uppskattar det svenska.

Dock är "Bröd" mest boring, det håller jag med om.

Anonym sa...

I Åbo Smör, Tårget, Ekblom (ok jag fattar att det är ett efternamn men..) och man får absolut inte svensk service på dessa hak

Linda sa...

S, jovisst, iofs, men jag undrar om det inte är mer baserat på trend än på uppskattning? Och då tycker jag det är lite trist.

Anonym, Tårget glömde jag ju! Kiva ställe annars, men jo, samma grej där - varför inte vara lite originell?