17 mars 2015

Helgens ups and downs

Vi åkte till landet på fredagen, och fick njuta av de första vårtecknena - snödroppar, krokus och vintergäck tittade fram här och där och fick mitt hjärta att slå små glädjevolter. Nu är det nog vår på riktigt!


Erantis, eller vintergäck

Huset vaknar ur vintersömnen
Mammas famn är den enda som duger ibland
Hemskt länge hann jag dock inte skutta omkring som en kalv på grönsläpp innan minstingen blev sjuk och jag istället fick skutta in i bilen och susa in till TYKS i Åbo för att få någon sakkunnig att se om henne. Vore tacksam om de kunde ta och få den där jäkla bron mellan Pargas och Nagu byggd nångång, för att vänta på färjor som aldrig går med en sjuk liten är inget roligt. Och efter 4 timmar på sjukhusjouren missade vi dessutom den sista färjan hemåt och måste således övernatta i stan. Hade bara hunnit nappa med mig några extra blöjor och våtservetter innan vi åkte iväg, så det kändes ju lagom muntert - som tur var kom farmor till undsättning och erbjöd oss härbärge och morgongröt.

Och det suraste äpplet att bita i var att det inget blev av Junis ettårsfirande heller - men där tar vi nya tag och firar henne kommande helg istället. Själv verkade hon inte så brydd om saken.

Så sånt veckoslut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, Snigeln. Det där borde du skicka till ÅU. I Houtskär håller man på att förlora veckoslutsjouren i hälsovård. Som du skriver så går "aldrig" färjorna, speciellt inte när någon är sjuk. Och från och till Houtskär går det ännu färre färjor är från Korpo (vi Houtskärbor tycker att dessa o Nagufärjorna går hela tiden i jämförelse) och de slutar gå redan tidigt på kvällen i båda riktningarna. Otroligt otryggt med isolerad ö och sjuka barn och åldringar. Man kan ju inte ringa 112 för vadsomhelt riktigt, fastän Pargas stad tycker att 112 är någon slags sjukhusjour med svar på allt.
Hoppas din tjej mår bra nu.

Hannah sa...

Usch då, vad obehagligt att vara beroende av transport i såna där situationer. Hoppas allt ordnat upp sig nu.

Linda sa...

Jag vet, jag tänkte faktiskt där jag väntade i kön att stackars Houtskärsbor, det är ju en helt hopplös situation. Om skärgården inte ska avfolkas helt så är det här med alla indragningar av basservice en märklig strategi...

Hannah, jo det redde snabbt ut sig efter att medicineringen påbörjats!