30 juni 2011

Sommarläsning

Jag höll på en god stund med den här boken, men är glad att jag inte lämnade den på hälft. Den heter Never Let Me Go, och är skriven av Kazuo Ishiguro. Jag läste den på engelska, men den lär ska finnas i översättning också. Och så är den bio-aktuell!



Jag läser aldrig science fiction, men detta tema gav mig rysningar, och jag kunde inte låta bli att fascineras av tanken - mänskliga kloner goes organodlingar. Berättarstilen är i jobbigaste laget, man får hålla koll på alla pusselbitar tills de faller på plats i slutet av boken. Men storyn om ungdomarna som växer upp med livsöden som är beseglade långt innan de mixtrades fram i laboratoriet - mycket gripande. Eller kanske fängslande är ett mer beskrivande ord, för historien förtäljs relativt kyligt, nästan känslokallt.

Nu måste jag söka rätt på nånting helt annat att läsa, min hjärna snurrar på i hundratjugo. Och det är ju semester!

Inga kommentarer: