17 jan. 2012

Bloggen frågar om heta potatisar

Nej, nej, inget matinlägg nu, utan jag är hemskt nyfiken på vad ni tycker gällande:

a) presidentvalet. Har ni röstat redan i förhand eller väntar ni in i det sista, och vem röstar ni på? Får man ens fråga sånt, tycker ni?

Jag röstade själv på söndagen, och min röst föll, efter mycket velande och funderande, lite överaskande på Haavisto. Biaudet och Lipponen var mina favoriter, men det kändes tråkigt nog som om jag måste rösta taktiskt nu.

b) Guggenheim Helsinki.

Jag är absolut för kultursatsningar,och visst vore det väldigt fint med guggelismuggelis här i stan. Men det känns som om priset är alltför saftigt, samtidigt som det kastar hotande skuggor över de mindre muséerna. För att inte tala om allt annat dedär pengarna kunde läggas på istället. Här är Radio Helsinkis intervju med Gallen-Kallela Sirén, mycket tänkvärt där för den som orkar lyssna.

8 kommentarer:

Michaela sa...

a) Jag tycker man får fråga och får tala om det. Det var mera förr man inte fick, kanske. Jag rösta på söndag och jag rösta också på Haavisto. Sku gärna ha röstat på Biaudet, men eftersom chansen är minimal att hon går vidare så rösta jag på den nästbästa, alltså Haavisto.

mammaspring.com sa...

Hej Linda! Ville bara skriva och säga att du vann tävlingen om löpboken! Maila mig din adress så skickar jag den på posten! mammaspring@gmail.com

Anonym sa...

a) Biaudet, jag röstar alltid på sfp och nu när det dessutom är en kvinna fanns det inga alternativ!
b) jag tycker samma som du egentligen, att det ju skulle vara bra, men att det låter skamligt dyrt.

H. Misa

Camilla sa...

Här väntar jag nog till söndag o valdag för att rösta ; )
Velar ännu mellan Haavisto och Biaudet....

Guggis är nog alltför dyrt..Fint som snus skulle det ju vara...Men som sagt det finns ett o annat som de pengarna behövs bättre till !

åsa sa...

Absolut får man fråga hur andra har röstat. Haavisto fick min röst. Jag övervägde Biaudet, men det kändes onödigt då hon ändå inte går igenom.

Guggis är nog lite dyrt, men visst skulle det vara fint att ha ett här.

Helena S sa...

Biaudet. Övervägde en stund att taktikrösta men insåg snabbt att hon ju är den som jag tycker är bäst lämpad. Haavisto känner jag inte till så väl och han kommer ändå aldrig att vinna över Niinistö. Guggenheim, hur kiva det än sku vara, är för dyrt, de kommer ALDRIG att få det höga besökarantal de fantiserar om. Sådeså.

Fager Dam sa...

a) Ingen aaaaning vem jag ska rösta på. Har inte orkat engagera mig alls. Har inte ens dåligt samvete över det. Riksdagsvalet är ändå viktigare.

b) Samma svar som ovan.

veronica sa...

Ville också taktikrösta, men så röstade jag iallafall på Biaudet.För att hon faktiskt skulle vara representativ.

Inget museum, tack. Behövs pengar till andra saker.