13 jan. 2012

Fredagsflarran

Fredag igen! Får jag lov att presentera en ny bekantskap, som vännerna Helena och Kevin bjöd på härom aftonen: Gigondas L'Hallali Grande Réserve.



Denna Gigondas (som alltså är ett franskt Rhône-vin, och oftast gjord på en blend av Grenache, Syrah och Mourvedre) går lös på dryga 13 euro, och smakar rätt fylligt och kryddigt som sig bör, dessutom med trevliga inslag av tranbär och lite vanilj. Vi åt en utsökt älggryta till, vilket jag tycker passade som handen i hansken. Vill man kan man hälla över i karaff för att öppnas lite, men det är inget måste. Återigen får man konstatera att fransmännen nog kan sin sak.

PS: Chateau-Neuf-du Pape i all ära, men detta är inget dumt alternativ alls, snäppet förmånligare dessutom.

4 kommentarer:

Maria L sa...

Vad roligt att du recenserar detta vin! Vi råkade tejsta (heh) det med Nela o hennes föräldrar i somras, o det var en jättespännande upplevelse tyckte jag. Lätt o fräsch, men pepprig o ganska fyllig (tanninrik? vet inte). Men jo, har en sådan i hyllan hemma...mmm vad det sku smaka.

Helena S sa...

Håller med om allt vad du skrev! Den är en av våra "go-to" viner som man tar till när man inte orkar fundera desto mer över sitt vinval eller bara vill vara säker på vad man köper., Finns dessutom i de flesta Alkon jag har varit i. Bra pris/kvalitet balans!

Linda sa...

Maria, pepprig var säkert bättre beskrivet än kryddigt. Säg hepp om du behöver sällskap till den där flaskan i skåpet!

Helena, jag tror den blir en återkommande sort hos oss också, gillade mycket!

Maria L sa...

Hurra! Svar! ;) Skall belöna dig med vin! :)