10 jan. 2012

Stora svenskar

Dags för ett boktips, det var länge sen senast.

En av de bästa svenska böckerna jag nånsin läst, åtminstone vad språket anbelangar är "Fattiga riddare och stora svenskar" från 1983 av Klas Östergren. Femhundra sidors ren njutning. Ploten var sekundär för mig, men även den var fängslande och rolig på ett mycket elegant sätt.


Boken är alltså en samhällskritisk skildring från Stockholm år 1937, och behandlar livet där med gangsters och filmmagnater, spritsmugglare och sol-och-vårare.


Vad ska jag läsa nu*, tycker ni?



*före jag får låna Felicia Feldts (skrev först Wahlgren, sen Kreuger, tills jag märkte att hon nu heter Feldt, och sen läste att det är en pseudonym och nu inte förstår nånting...) bok "Felicia försvann" av Anna.

EDIT: Här kan man läsa mer om varför den boken väckt så mycket uppmärksamhet.

6 kommentarer:

marica sa...

Den där feliciaboken är jag också sjukt sugen på att läsa. Måste få tag i den. jag frågade efter den sist jag var i bokhandeln, men då fanns den inte där. damn.

Pia sa...

feliciaboken känns lockande men också lite skrämmande. Har läst recensioner och reaktioner på nätet, absolut tankeväckande.

Anonym sa...

Har du läst The Help? Eller Niceville som den heter på svenska. Filmen är också sevärd!

Anna sa...

Håller med chniil. The help är superbra! Jag beställde Felicias bok från Adlibris och borde få den till helgen. Ser fram emot att läsa den.

Linda sa...

Marica, fråga igen, jag är säker på att alla bokhandlar med självrespekt tar in den, den kommer at sälja sjukt bra gissar jag.

Pia, precis. Får lite motvilja mot att läsa den, men tror ändå jag måste.

chniil och Anna, MYCKET bra tips, tack!

Miisa sa...

Förhoppningsvis hinner min bok om Felicia hem till mej till helgen, jag ser fram emot att läsa den!

Jag håller på med slutet på Lars H Gustavssons bok 'Växa -inte lyda' som jag varmt rekommenderar. Gustavsson är barnläkare och författare med en fin syn på barn, bl a sätter han "curling" i ett helt annat perspektiv, han kritcerar AWs metoder hårt och även 5MM och reder ut varför det är så skadligt med den obehagliga och moderna Time out:en. Alla föräldrar bör läsa hans bok!

/Miisa