14 dec. 2013

Ett vitt till jul och nyår

Här kommer förresten ett vintips att lägga bakom örat* till julbordets fiskrätter och nyårets skaldjursmums,: Wohlmuth Sauvignon Blanc Klassik 2012. Det kommer det från en liten familjeägd vingård (som grejat på där med sina vinrankor sen medlet av 1800-talet!) i bergiga österrikiska Südsteiermark**, som ligger helt på gränsen till Slovenien. Österrike lär förresten ska producera bara cirka en procent av världens alla viner, men de är å andra sidan kända för sin höga kvalitet, särskilt de vita. Den vanligaste druvan är antagligen Grüner Veltliner, men just detta är ett renodlat Sauvignon Blanc-vin, vars druvor är handplockade från fem små olika landplättar.



Smaken är intensiv, mineralisk och citrussyrlig, med klassiska S-Bl drag av syrliga krusbär och arom av vinbärsblad. Ah, som jag längtar efter syrliga karameller som denna! Passar fantastiskt bra till både vit fisk och lax, och också till asiatiskt kryddad mat (tänk koriander, lime, ingefära etc). Priset för denna goding ligger strax under tjugisen, men smakar det så kostar det – och när det gäller högtider, så tycker jag som Gunilla Persson: det ska vara lite stiiiiiil på det hela.

 * här är jag de facto lite partisk, eftersom det är undertecknad som ansvarar för det vinhuset här i Finland.
**kuriosa: Arnold Schwarzenegger tultade omkring där i trakterna som barn

3 kommentarer:

Mia S sa...

Hej Linda! Har du tips på någo goda alkoholfria viner? Finns det sådana?? :)

Linda sa...

Grattis Mia, vad roligt!! Men vet du TYVÄRR, så finns det nog inte riktigt nå goda alkoholfria viner - för grejen är att de inte smakar vin om det inte är alkohol i dem, utan bara...tja..konstigt. Det enda drickbara jag råkat på är ett vitt av Torres, som heter Natureo. Annars har jag botaniserat i diverse limun och safter, varav Granits enbärsmust är mitt senaste fynd. Stockmann sålde också en tid en basilika-lime bubbeldryck som var riktigt fräsch.

Mia S sa...

Tack! Vi får hoppeligen skuffa vagnar tillsammans här på ön nästa sommar. :)

Det var lite det jag anade, har bara testat ett rött och det var riktigt vidrigt. Som tur är har jag inte ens varit så sugen på vin, mest kanske på champagne, men det har funkat bra med diverse andra bubbeldrycker som substitut.