31 dec. 2013

Nyårslöften

Gott nytt år från soffbottnet! Här sitter jag medan de andra är på fest några hus bort. Känner mig snorig, har ont överallt och allmänt så sunkig att det känns bättre att inleda det nya året i stillhet och låta dem som har energin sköta partajandet. Dock släpade jag mig till duschen, och hällde upp ett glas alkoholfri cider för att vara med på ett hörn, och så klurade jag lite på hur kommande år kunde få se ut om jag fick som jag önskade.

Välkommen 2014!


Här är mina nyårslöften*:

- nummer ett blir att rensa ut vinden från gamlababygrejer - uppdatera, sälja bort, tvätta, sortera osv
- fortsätta med mitt skrivprojekt jag påbörjat för ett par år sedan,  och försöka jobba mer strukturerat
- läsa mera böcker, och gärna såna som ger lite tuggmotstånd intellektuellt (tipsa gärna!).
- bereda mer utrymme för kreativitet, tex sömnad, odling, rolig matlagning - detta kan med fördel dras av från datortid.
- boka in mer tumistid med min man - kan iofs bli en utmaning nu med ny side-kick på antågande.
- bjuda hem mer folk på middag
- ta upp springandet igen, eventuellt kombinerat med nåt annat (nånslags styrketräning vore säkert bra?) så fort babyn fötts och kroppen återhämtat sig. Känner mig riktigt taggad!
- dra ner på sockret. Särskilt på senaste tid har det barkat utför med min socker/godis/bakverks/glass konsumtion, vilket är riktigt dåligt på många sätt. Jag ska skärpa mig där.
- fundera på vad jag vill och kan göra efter mammaledigheten, känner mig ganska färdig för nånting nytt men har inte funderat ut vad det kunde vara
- göra nånting trevligt på tumis med vart och ett av mina barn regelbundet
- inte vare sig bli överväldigad och tappa modet alternativt låta fantasin skena iväg och bli orealistiskt entusiastisk gällande renovering på landet - lite i taget, genomtänkt och prioriterat får bli nyckelorden där.


Vad är era?


Eller kanske det är att sätta onödig press på sig genom att kalla det löften? Vi kan kalla det mål eller förhoppningar istället, man behöver inte vara så himla sträng med sig själv. Däremot kan det ku vara bra att ha nånting nerskrivet, så man inte glömmer bort sig...

Inga kommentarer: