17 dec. 2013

Pepparkakshuset 2013

Kalla mig narcissistisk, när jag nu måste lägga upp den här bilden till höger och vänster, men jag är nog ganska stolt över årets pepparkakshus!


Det framkommer inte riktigt av bilden, men det är dessutom ganska stort!

Här kommer mina bästa bygg-tips, för att komma ihåg till nästa år:

1. Köpedeg går bra
2. Det går åt MYCKET deg, ett paket räcker ingenstans
3. Kavla ut degen och skär ut delarna direkt på bakplåtspappret.
4. Låt plåtarna svalna mellan varje gräddning, annars blir degen lätt bubblig
5. Låt bitarna bli lite mörkare än vanligt - ju ljusare, desto mjukare
6. Blir kanterna inte helt raka kan man skära till dem lite då man precis tagit delarna ur ugnen och de fortfarande är lite mjuka
7. Dekorera innan du monterar, så slipper du rinnande kristyr
8. Smält socker är pilligt och farligt, visst, men slår nog kristyr för ihoplimning - använd en stor stekpanna så kan du doppa hela kanten
9. Stora bitar, som taket, kan få en strykning med smält socker på avigsidan så undviker man mjukhetskollapsdöden
10. Godiset kan fästas med kristyr, liksom "fönsterrutorna" av gelatin

Extra tips: Användes inte på just detta hus, men man kan testa att låta ett vingummi/nallebjörn smälta i ett litet fönster medan man gräddar - lär ska imitera färgat glas fint!

6 kommentarer:

Sandra sa...

Din lista skall sparas till nästa år! Bra vinkar! Verkligen duktigt gjort! Nu undrar jag om du ritade med fri hand huset eller hade du färdigt mönster?

Anonym sa...

Jättefint! God jul!

Mippe

Linda sa...

Sandra, hade sparat detta mönster från förra året - men då rasade huset nästan genast! Gissa om jag var sur... Men degen var hemgjord då, och för mjuk, så iår ändrade jag lite. Bl.a. de punkter jag skrev upp!

Mippe, tack! :) Och god jul på dig!

fua sa...

Bra tips faktiskt! Speciellt det där om att kavla degen direkt på bakplåtspappret, för det är ju apsvårt att flytta stora bitar. Också tipset om att dekorera liggandes skall läggas bakom örat! Nallar i fönstren funkar fint (finns ju också genomskinliga nallar) men mitt tips lyder: Grädda bitarna nästan färdigt och lägg i nallarna först två minuter innan bitarna skall ut ur ugnen. Om nallarna börjar koka och bubbla för häftigt är det kört.

Fru F sa...

Jätte fint! All orsak att vara stolt :) Har också kommit fram till att degen ska kavlas direkt på bakplåtspappret, men det går faktiskt lika bra med hemmagjord deg, det är tydligen fast i receptet? Även jag önskar dig en god jul och tackar för vintipsen!

Linda sa...

Haha, det var tydligen för två år sen jag försökte på mig det här huset senast: http://snigelnharald.blogspot.fi/2011/12/sant-som-gor-en-ledsen.html