23 okt. 2014

Att springa med eller utan

Igårkväll hade jag tänkt få sällskap av min personlige tränare, han med dryga tio års erfarenhet av att röra på sig konstant. Han som gillar att cykla brevid mig och prata nonstop då jag springer. Men så backade han ur i sista minuten, vädjandes till det kalla vädret och det faktum att han hittat en av våra gamla iphonar som han ville undersöka istället. Så jag sprang iväg ensam.

Och eftersom jag vanligtvis då jag har sällskap måste vara uppmärksam på pladdret och gärna dessutom besvara det, så hade jag inte tänkt på att ta med hörlurarna. Dem har jag alltid nuförtiden (inte då, för det var tiden innan jag hittat poddarna, och innan jag köpt min armhållare till telefonen), men alltså inte nu - och SOM det var skönt som omväxling! Dessutom var det lättare att peppa mig själv att hållas igång, eftersom jag liksom förde en konstant monolog i huvudet och inte behövde lyssna på nån annan. Då händer det nämligen att jag lyssnar på kroppen istället, och plötsligt saktar av för att promenera utan att jag ens riktigt märker det, för jag lyssnar så intensivt på pratet i lurarna - men nu var jag hela tiden in tune med mig själv så att säga. Så jag tror jag ska köra med det ett par gånger till, innan jag får tillbaka flåset ordentligt och kan springa mer oansträngt.

Några frågor på det? Japp!
1. Lyssnar ni på nåt när ni springer? Vad?
2. Vad ska man ha på sig när det börjar bli kallt? Nu hade jag vanliga tights, t-shirt och långärmad och en tunn jacka på, plus pipo på huvudet, men det kändes ändå svinkallt och jag var helt flammig på hela kroppen då jag kom hem. Måste skaffa varmare grejer!

5 kommentarer:

Catten sa...

Jag tänkte just ställa samma fråga, eftersom jag är på väg ut o springa helt snart och det är ju svinkallt där! Ser reklamer på talvijuoksuhousut & - jackor - behöver man sånt? Jag lyssnar oftast på poddar, men märkte nyligen att jag orkar bättre med musik i öronen. Om jag springer utan något, tänker jag nog för mycket på själva springandet och så orkar jag inte lika bra.

Hanna sa...

Jag har ett bar fodrade springtajts från H&M som är jättesköna! Sen kör jag med ullunderställ och microfleece. Det brukar räcka tycker jag. Plus pipo och handskar förstås. Lite kallt måste jag ha när jag far iväg, annars blir det för hett! Och det är nästan ännu värre än att frysa.

mammaspring sa...

Merinoull!!! Det löser alla problem.
Satsa på KariTraa. Har fortfarande mitt underställ som jag köpte för herrans många år sedan. Och det är tvättat typ sjuhundrafemtio gånger minst. Men Ullmax levererar de också.
Jag har vintertights och de använder jag sen då det är typ -20. Annars räcker det med merino och vindjacka och tights.

fua sa...

jag har ett par springtights i fleece, och jumakekka dom är sköna! sen kör jag yllemamelucker när det är riktigt kallt och ull underställ. Måste dock kontra mammasprings kommentar och säga att mina ullmax är sjukt mycket skönare (och billigare) än min kari traa som jag tycker att kliar. den använder jag bara då mina ullmax är ur spel.

Förvånad sa...

Ull under är grejen. Märket Icebreaker (t.ex. på Partioaitta) är också bra. Har t.o.m. trosor och bh i merinoull för vinterjogg, och det kliar inte alls