23 okt. 2014

Kladdkakemuffins in every sense of the word

Medan jag väntar på röksignaler från jobbet om hur samarbetsförhandlingarna gått så bakar vi muffinsar - lika så bra att testa nervernas hållbarhet på hemmaplan liksom. Iofs borde jag väl vara relativt trygg nu på moderskapsledigheten, men ändå känns det tråkigt och mina tankar är hos mina kollegor, som dessutom ska orka hålla god min på Viini, Ruoka ja Hyvä Elämä -mässan.


Kladd var nyckelordet!
Nå muffinsen blev kanongoda, här är receptet, som är min variant av Leila Lindholms:

1 tsk vaniljsocker
2 dl strösocker
2  ägg
50 g smör
0.5 dl rypsolja
0,5 dl mörk sirap
1 dl fazer kakao

1 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
1 nypa salt
100 gr mörk choklad (jag hade 60%)


  1. Sätt ugnen på varmluft och 175 grader
  2. Vispa vaniljsocker, strösocker och ägg pösigt
  3. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda kakao, bakpulver, vetemjöl och salt och vänd ner i smeten.
  5. Smält chokladen i vattenbad och blanda den med smeten.
  6. Placera muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna till hälften med smet.
  7. Grädda muffinsen i mitten av ugnen i cirka 14 minuter. Låt svalna.
Vill man kan man låta stå i kylen ett tag och garnera med vispgrädde och bär - men det hade vi inte tålamod till!

Nu sover lillisen ute, och vi större mumsar och njuter

Inga kommentarer: