20 okt. 2014

Saker som irriterar AKA klagolistan

Denhär listan var ju en veritabel publiksuccé förra gången, ska vi ta den pånytt? De flesta punkter är lika hot and sizzling på min lista med irritationsmoment fortfarande, men jag har kommit på en rad nya och fräscha på senaste tiden, och vill så gärna dela med mig:

1. Folk som går mot rött när det finns småbarn som också väntar vid övergångsstället.
2. Stekpannor (relativt dyra och mukamas av hög kvalité) där allt bränns vid, hur mycket olja/smör man än klickar i och hur låg värme man än har.
3. exklamationen BOOM, som ploppat upp här och där på sistone
4. chippat/kantstött/krackelerat nagellack - det är FULT, och tar två sekunder att torka bort! Så varför?
5. barnvagnhysterin bland endel småbarnsföräldrar - hur har man tid och energi att hålla på och sälja, köpa byta, mixtra med olika reservdelar och beställa hit och dit HELA tiden? Kan man inte bara köpa en vagn, eventuellt byta då barnet blir större/får syskon och liksom bara vara nöjd?
6. Hopkoket av norsk/svensk/danska texter på tex schampooflaskor. Helt för krångligt för mig, jag läser hellre då på engelska eller finska.
7. Folk som inte håller sig till höger i rulltrappan
8. Torra läppar, som bara inte blir bra hur man än smetar läppbalsam på. Jäkla höst.
9. Alla dessa tråkiga inredningsbloggar som visar upp precis samma grejer. Hur kvalificerar de som inredare liksom? Väljer man klassiker i några enkla baskulörer - så ja, SÅKLART funkkar det. Det behövs ju noll talang eller egen smak där.




Huh, tack för det. Känns lite bättre nu. Varsågoda och fortsätt listan om ni känner för det!

37 kommentarer:

Unknown sa...

Bra! Vi störs tydligen på olika saker men den sista punkten kunde jag hålla med. Ta ett ljust rum, häng några happy lights, en rund spegel, ett par horn och en tavla med grafik eller text. Kanske en stringhylla också. Et voilà! :)
Jag STÖR mej på gubbar som sitter i sina kostymer i ett rum och betsämmer över sånt de inte har en aning om. Dumdristiga beslut och förslag. Riktiga egotrippade penisförlängare. MORR!

Unknown sa...

AAA herreguuud, jag glömde:
Folk som gratulerar på fb FÖRE föräldrarna har gått ut med att deras bebis är född. Asså på riktigt!! :(

smulans sa...

Haha så bra! Gillar att fiffla med inredning men skulle aldrig i hela mitt liv våga kalla mig för en inredningsblogg. Vitt golv, Hay Tray bord, lite Happy Lights och en Kubus-ljusstake tycker jag är assnyggt, men det är allt annat än originellt.

Pia sa...

Haha! Så bra alla! Förutom att jag genast erkänner att jag inte ens vet vad chippat nagellack är.. och BOOM har jag inte råkat på. Barnvagns-hifistely är ett stort frågetecken även för mej och rött ljus + barn -> spot on!

Mitt irritationsmoment är nog hur folk saknar respekt för sina saker (för slit & släng-minded) och ännu värre, då det går ut över andras saker som de tex lånat. RAAAH!

fua sa...

Haha! Blev så inspad att jag läste igenom alla kommentarer i förra listan också. GULD!
Håller med om mycket, håller (tyvärr) på med en del av allt det där som stör folk, och lägger till

"hälsobloggare" med uppenbara ätstörningar.

Och folk som säger att dom bloggar för att dom vill inspirera folk. Är man inspirerande inspirerar man andra vare sig man vill det eller inte. är man oinspirerande kommer ingen att bli inspirerad hur mycket man än vill och bloggar.

Veganer som använder läderskor och -väskor. Folk som bara äter luomu för dom är rädda för tillsatsämnen men röker.

Kugge sa...

Vuxna människor som skräpar. I dag satt en medelålders kvinna mittemot mig på spåran. Hon öppnade ett nytt cigarettpaket och lämnade plasten och folien på det lilla bordet i spårvagnen. Ångrar att jag inte frågade om hon glömde nåt efter sig när hon gick ut.

Annan sak jag stör mig på: folk som inte håller dörren öppen för den som kommer efter en. HUR svårt kan det va???

Tack, känns bättre nu! :D

Unknown sa...

Så sanna saker måste jag medge :)

Åsa sa...

Torra läppar, vad skall man göra? Mina skruttar ihop sig till en öken första gången det är kallt.

Annars: folk som stannar rakt framför rulltrappan då de kliver av, Folk som inte ger utrymme åt barnvagnar i hissen eler på bussen, folk som stup i kvarten måste peta på sin telefon.

Karolina sa...

Har aldrig läst din blogg förr, men kan säga att det här inlägget gör att jag lägger till dig på min bloglovin-lista direkt. Bästa jag läst idag. Tack!

mammaspring sa...

Ahhahahaaa... Så jävla bra inlägg! :D
Stör mig på folk som utger sig för att vara trevliga, toleranta och kunniga på sina bloggar, men i verkligheten är riktiga rövhål och slarviga som satan! Kan man kalla dessa för bloggtroll?
Irriterar mig också på induktionshällar som jag inte riktigt verkar kompis med. Vareviga vecka verkar jag bränna vid mat då spisen är för effektiv.
Irriterar mig också på alla löv som faller (har jag redan sagt att jag hatar att kratta?). Irriterar mig också på jobb som ligger för långt borta och på vin som blivit surt.
Men annars leker livet :D

Pia sa...

Jag kom på några till:
Hur folk klagar på väder & årstid
Hur folk klagar på måndagar som veckodag
Hur folk klagar på andra (hehe)

Daniel sa...

I enjoyed reading this

Peppe sa...

Får man vara med ännu? Håller med er om det mesta:

Folk som inte håller upp dörrar för barnvagnar.

Tölpigheten i att inte hälsa på grannar och kolleger.

Tro att man är den enda känsliga personen i hela världen.

Folk som bara gillar, man aldrig retweetar på Twitter.

Stringhyllan som inredningsobjekt. Jag kan gå med på att den är fin, men måste man ha en pryl ALLA andra har?

Fast sen tycker jag att det är bättre att vara vegan och ha läderskor än att vara köttätare och ha läderskor.

Anonym sa...

1. Ungdomar barn och äldre som spottar överallt på gatan, företrädelsevis framför andras fötter. UÄÄK!
2. Sinnesslöa inlägg på Facebook
och folk som bara är med på sociala media för att snoka på andra
3. Att Finalnd blir så DÖTT fr.o.m oktober. Jag blir död. Stan blir död. Höstlöven har fallit. Öde.

Morzan sa...

Helt superbra lista! Men från din förra lista måste jag påpeka att det som stör mig (sorry nu bara) är då folk går på "Galna Dagarna". Det heter Galna Dagar, jämför med Humpsvakar, inte Humpsvakarna. Läste det då redan 2012 men höll mig från att kommentera då ;)

Sen stör mig helt sjukt firmors paket-och personbilar i trafiken som beter sig som tölpar. Skulle jag köra en bil med stora reklamdekaler på sidorna skulle jag nog försöka bete mig hövligt och varsamt, värsta reklamen för en firma måste ju vara att nästan bli påkörd av dem.

Morzan sa...

Och aijo, stör mig också massor på Galna Dagar, skulle aldrig sätta min fot på Stockmann då. Fast i år beställde jag faktiskt en matberedare på nätet, då behövde man inte trängas...

Anonym sa...

-Mammor+Barnvagnar på trottoaren, på Stocka, i spåran osv...
-Mammor som drar barnvagn i bredd.
-Mammor som drar barnvagn och sen ännu något jädra satellitsyskon på vinglig cykel med i ekvationen
-Folk som tränger sig förbi i rulltrappor när jag håller till vänster som man ju SKA som fotgängare
-Folk som koketterar med att de har "köpstopp" men sen regelbundet dyker upp med nya dyra saker
-Folk som koketterar med olika matnojor som inte är rent medicinskt orsakade (RIKTIGA allergier är ok). Typ "vegetarianer" som äter kött "ibland". Då ska man inte kalla sig vegetarian.
-Underbara Clara - vettig verksamhet men så vansinnigt självbelåten
-Snoriga ungar
-Folk som ständigt vill att man ska barnvakta deras snoriga ungar "för vi behöver egen tid". Skaffa inte barn då om ni "behöver egen tid".
-Folk som är nyktra
-Folk som pratar skit om sina män
-Folk som behandlar sina män som barn
-Folk som försöker utpressa en känslomässigt att donera pengar till deras valda välgörenheter (typ detdär jävla barnsjukhuset)
Ja det finns säkert mera att reta upp sig på men här kom nu 13 exempel.

Linda sa...

Stort tack alla som bidragit till den här fina listan -

men SÄRSKILT tack till du senaste anonyma här ovanför! Det var ju verkligen klockrent (ett uttryck som för övrigt stör mig hemskt mycket av nån anledning), och tror inte jag skrattade så mycket åt nån annans inlägg så mycket som åt ditt. Sju av dina punkter är ju sånt jag sysslar med alltsomoftast, så hoppas vi inte är alltför nära bekanta, för då gilar du nog inte mig så särskilt. ;)

Hanna L sa...

Urk, jag får nippor av folk som lever hela sitt liv genom sociala medier, typ familjegräl som pågår via statusar/inlägg. Till samma kategori hör gullegull-kulissbyggarna, där allt är pusspuss på fb (båda parter) men verkligheten en helt annan. En tredje nippframkallare är folk som inte kan bestämma sig, hur jäkla svårt kan det vara att t.ex. slå fast en kaffedejt eller vilken chokoplatta man ska köpa?? Gaaah....!

Anonym sa...

Herrigud vad irriterande inlägg som Anonym här ovanför skrev! Men d kanske var meningen att vara en fullkomlig skitstövel? JAG blir irriterad på folk som blir irriterad på barn och på mammor/pappor med barn. Om vi stör dig ute på stan så e d fan du som har problem och inte vi. Stanna gärna hemma i fortsättningen om du har så där grava irritationsproblem. H. Mamma med syskonvagn och barn på cykel, se upp, vi kanske mejar ner dig med flit om vi stöter på dig!

Anonym sa...

Ha haa! jag tycker det är ok att bli störd på barnvagnar, cyklar, sparkcyklar, snoriga ungar och what not fast jag också har barn! Sen är det en helt annan sak att man kbland måste blockera en smal trottoar med sin familj o alla gears men irtiterande, javisst. även om not the end of the world.

Men, till saken. irriterande är SNÅLA människor! usch vad jag kan avsky dessa typer. och snål är inte detsamma som prismedveten.

Pia sa...

Jag stör mig på:
- par som gillar varandrar fb statusar eller gratulerar varandra via fb

- "håll till höger regeln" i rulltrappor

- folk som alltid klagar på vädret. Är det inte för varmt så är det för kallt eller för mörkt

- på mammor med barnvagnar som i butiker bara våldamt kör rakt fram så man inte hinner väja åt sidan fast man skulle vilja



Anonym sa...

- Hundar
- Folk med hundar som behandlar dem som om de var personer
- "Han är inte farlig", "Hon vill bara hälsa" - Sluta tala om djur (speciellt hundar) i han/hon format, dom är djur! dom är Den.
- Hundägare som tycker att alla andra skall behandla deras djur som personer
- Hundägare som tror att alla vill hälsa på deras hundar
- Hundägare som stannar upp med sina hundar så att hundarna ska få hälsa på en - jag VILL INTE hälsa på era äckliga hundar!
- Hundägare som inte plockar upp sina skitkorvar
- Hundägare som ler lite förnumstigt när dom petar undan skitkorvarna med en liten pinne (och där går vi förvånade förbi med barnen och undrar vad i h-vete dom håller på med?), vi brukar leka där.
- Hundägare som tycker man är hjärtlös då man inte vill ha nåt med deras hundar att göra (samtidigt som det verkar vara ok att tycka att katter är otäcka och oberäkneliga, ingen är hjärtlös som säger så)

Nä. Ursäkta bara. Jag gillar verkligen inte hundar och framförallt inte all hysteri kring dem nuförtiden.
Blindhundar, och knarkhundar eller vad dom där hjälpredorna heter är bra.

Tack Linda för att jag fick spy galla här, det var skönt :)

Anonym sa...

- folk som går alldeles för långsamt och som inte har någon koordinationsförmåga utan står alltid i vägen
- folk som äter i bussen/tåget/osv
- skrikande barn
- folk som tar sina skrikande barn med sig på restaurang
- folk med dåligt självförtroende
- privatbilister i stan
- folk som handlar på s-market eller använder sig av s-kedjans tjänster eller äger det där jävla gröna kortet

Anonym sa...

-Folk som hatar hundar
-Vuxna som är rädda för hundar - att sprida hundrädsla är fullständingt ansvarslöst vuxenbeteende. Sånt ska man arbeta bort på samma sätt som man kan bekämpa blyghet.
-När man är på fest och står och diskuterar med en karl och tre minuter senare seglar frun/sambon upp bredvid och signalerar "han är sen min du". Gaah. Jag vill inte ha honom, han är bara roligare att tala med än du (och dina jävla ungar som är ditt enda diskussionsämne nuförtiden). O nej, jag är inte singel.
-Mammor som tävlar om vem som är värsta martyren "Min unge spydde sju gånger på en halvtimme då vi var på Teneriffa", "OJ DÅ, men då kom du lätt undan för MINA två både spydde och fick skitun och vi bodde på sjunde våningen utan hiss och min man spelade bara golf så jag fick sköta allt ensam och sista dagen då alla var friska ösregnade det"

Anonym sa...

-Folk som alltid har städigt hemma och ordning i lådorna och disken struken, håret fönat och läppstift på, osv osv...

Anonym sa...

-Hemmafru många år "för barnens skull". Oh please, lite dagis har ingen dött av, vi vet alla att det egentligen är för att det är mycket skönare att kunna gå hemma i pyamas och ta latteträffar på stan i egen takt. Om man verkligen tänkte på barnen så skulle man turas om mera med pappan.
-Snobbar med att hata Gröna kortet, och andra stamkundskort. Snobba med var man handlar. Om det gör din matkass smidigare och billigare så är det helt OKEJ med stamkundskort av olika slag, och Galna Dagarna är riktigt kiva bara man har en vettig taktik (rör dig utan barn, ha en plan, ha inte för varma kläder).

Anonym sa...

- folk som inte förstår att grejen med att hata s-kedjan är att den är korruptionens högborg i det här förfärliga landet och att stödja den är att hata sig själv

Anonym sa...

-brudar som satsar sten hårt på utseendet och anklagar andra för att vara avundsjuka på 100 procent fejkat utseende. Det enda de kan tänka på är sitt fejs och inbilla sig att folk är avundsjuka, när de egntligen bara gör som folk gör mest - projicerar sina egna egenskaprer på andra. Get a life
- folk som nöter och nöter på förhållanden utan att nånsin våga släppa taget fastde borde... lame
- gapiga antifeminister
- folk som blir arga på andra i sånahär inlägg. Alla har rätt till sina egna små hatattacker, ok?
- att vara kissnödig på tåg
-helt på riktiugt som typen här ovan, folk som inte fattarhur skit s-kedjan är, med mera om kapitalism och ägande.

Anonym sa...

Oj, underbart att få gnälla av sig. Jag sitter och skrattar högt av igenkänning här! Håller med om sååå mycket av detta. Här är mina egna irritationsmoment:
1. Folk som pratar högt i telefonen på tunnelbanan. Herreminjee vad det är irriterande, särskilt om det handlar om vad man ska köpa till middag eller hur dåligt man hör varandra.
2. Militant miljömedvetna som försöker "frälsa" en. Dö.
3. Samma som nr 2, fast med Appleprodukter.
4. När folk klagar på att alla klär sig i svart och grått på vintern. Vadå, sedan när har du personlig bestämmanderätt över hur andra människor klär sig?! Ska alla måsta ha på på sig rosa och knallgult och se ut som fyraåringar bara för att du tycker det är "gladare" eller "fräschare"? Nej.
5. Folk som går och tittar ner på sin telefon och inte ser sig för. Hoppas ni en vacker dag går rakt ut i trafiken, hej då.
6. Desigual.
7. Clickbaitdelningar på Facebook. tack, nu har jag unfollowed dig för evigt.
8. Att Paradise hotel existerar och att vuxna människor har seriösa diskussioner om det.
9. "10% rabatt".
10. Folk som förnekar den strukturella ojämlikheten mellan könen
11. När svenskar pratar engelska och inte kan uttala "tsch" och "dj" utan säger Sharli och Yane.
12. När människor tar bilder av sin mat och instagrammar innan de äter. Kan ni bara sluta, ni är pinsamma och lever i 2012 och ingen bryr sig.

Anonym sa...

störande: folk som äter lättprodukter för att de tror det är hälsosamt och framför allt för att de tror man blir tjock av dem!! oj jesses...

Anonym sa...

Folk som har så stort handbagage med sig att de tar upp all plats i flyget och blockerar "gången" när de försöker stuva in sina cabin bags. Hallåå, kan ni inte checka in era väskor istället!

Folk som är borta från jobbet på grund av barnrelaterade orsaker hela tiden och tycker det är helt rättvist att de som inte har barn alltid måste anpassa sig när det gäller semestrar, övertid etc och dessutom förväntas vara "förstående"

Folk som är mat-kräsna

Folk som inte äter "rött kött" - hallåå

Anna sa...

Jag vill också klaga!

- Folkhälsans jävla luciaval. Kan de inte bara sjunga och samla pengar till den god saken, alla de där TIO?!?! Lägg ner skiten med utröstningen.

- Före och efter bilder på folk som visar hur himla mycket de gått ner i vikt. Blir tokig på kroppsfokus och mest störande är hur påverkad jag själv blir av det.

- Elitträningshetsen. Blir knäpp när jag ser folk ruscha upp för backen nedför mitt fönster. Vad hände med helt basic VARDAGSMOTION?!

- Idén om att de som inte skaffar barn skulle bli ensamma och sorgliga. Herregud jag älskar mina syskonbarn. Räcker inte det?! Kan vi tänka lite större när vi pratar "familj"?!

- Liberalism och marknadsekonomitänk och ENTREPRENÖRSHETS. Sist och slutligen landar allt på den enskilda individen. Och sen blir vi just ensamma och sorgliga. (Inte bra att säga detta i SFP:iga Svenskfinland men vore skönt om det här luckrades upp ens lite.)

- Politiskt omedvetenhet och att kvast-neutraliteten. "Jag ser inte kön och hudfärg och gör inte skillnad på folk..."

- "Jag är feminist MEN..."

- Folk som säger till lärare "Men ni har ju SOMMARLOVET och ALLA ANDRA LOV". FYI: vi är kompensationslediga. En heltidstjänst på mitt lärarjobb är 45 h/v. 45h/v = 100% lön.

AH! Tack! Stör mig tydligen på rätt mycket grejer.

Marina sa...

Folk som använder sin facebook endast för att dela företags reklamgrejor och delta i utlottning/få gratisstuff. Ingen vill se fem uppdateringar om dagen för att få gratis nappflaskor/delta i utlottningen för att en barnvagn/billigare kosmetik.

Folk som tuggar tuggummi högljutt i kollektivtrafiken.

Folk som avbryter en under lunchpausen med ickebrådskande jobbrelaterade ärenden. Jag har faktiskt inte betalt under lunchen och pratar gärna jobb om det är akut men förihelvete det mesta kan vänta tills jag har betalt igen.

Folk som inte lyfter ett finger för att utföra en uppgift som inte explicit hör till deras arbetsbeskrvning, trots att det kräver noll tid och effort och skulle glädja någon annan.

Folk som argumenterar mot hen med motiveringen att hen betyder höna på engelska.

Folk som säger att de är för jämställdhet men inte vill kalla sig för feminister för "jag hatar ju inte män"

Folk som delar artiklar på facebook utan att göra minsta kontroll om informationen som de delar är någorlunda tillförlitlig, "det står ju på internet, så det måste vara sant".

Män på tinder som sätter upp bilder på sina penisar. Hallå, hur många vaginor ser man på tinder? Har kollat upp bland manliga bekanta, inte en enda man har stött på en vagina på tinder. Visa inte din penis innan du blir ombedd, tack på förhand.

Folk som svarar på jobbmejl "kiitos..." när man skickar in ett dokument åt dem. Vadå kiitos punktpunktpunkt? Jag tolkar det som tack för att du ger mej mera arbetsuppgifter, din jävel, men kanske jag överreagerar. Det är ju inte för skojs skull jag mejlar i jobbärenden.

huhhu, jag stör mej på ganska mycket. och har aldrig kommenterat på den här bloggen förr, men kunde inte motstå det här ämnet :)

Anonym sa...

-Folk som använder "hen". Hen betyder faktiskt bara höna på engelska. Använd för tusan han eller hon. Finska "hän" har inte gjort nån skillnad. "Hen" låter alltid urlöjligt.

Mirre sa...

Åh, underbart att få klaga!

Jag stör mig på:

-Trådar i avocadon
-"Det gick inte riktigt som på/i Strömsö". SÅ jäkla uttjatat!
-Folk som tvättar händerna slarvig (eller helt låter bli att tvätta) på allmänna toaletter. Brukar lägga band på mig själv för att inte kommentera högt hur snuskiga de är.
-Folk som slänger allt skräp i blandavfallsbyttan


Malin sa...

Det enda som är kvar att klaga på är att man säger GLADA VAPPEN i bestämd form. Det är så dumt. Tänk bara vad sjukt det skulle låta om vi önskade varann GODA JULEN eller GLADA PÅSKEN också. Usch!