22 okt. 2014

Tankar om babymat, och lite inspiration

Jag föredrar hemlagad mat till Juni (7 månader redan!) av några orsaker. Dels vet jag exakt vad som är däri, dels känns det fullständigt onödigt att lägga surt ihoptjänade pengar på mosad blomkål, potatis och morot på burk när det är hundra gånger billigare att själv fixa det, och man slipper berget av jobbiga små glasburkar - men framför allt är det främsta skälet att det är SÅ MYCKET GODARE! Alltså, den här industriella barnmaten må vara riktigt ok annars, det finns ju ekologiska alternativ och allt, och de är helt säkert näringsriktigt sammansatta och så, men har ni nånsin luktat eller smakat på dem? Blä.

Glad ätare

Jag förstår inte hur det har blivit så att det nästan är normen att ge mat på burk åt sina barn, är inte det ganska konstigt liksom? Att många inte ens tänker på att man bra kan bjuda helt enkel, heimlaga vanlig mat? Inte måste man vara nån guru i köket ens, vem som helst kan ju koka en potis eller lite ris.

Nå, jag förstår att det kan uppstå problem då man helt enkelt inte hittar på så många varianter kanske, och tänker att babyn blir utled på menyn. Nå, iofs tror jag babysar är så enkla varelser (förlåt Juni) att de inte majndar en ganska enformig servering. Jag brukar varva potatis, ris, morot, broccoli, blomkål, brysselkål, ärter, majs, tomat och paprika med ägg, malet kött eller fisk - detta i olika konstellationer, så det blir lite olika varje gång. Och så en droppe rypsolja i för fettets skull, och babymjölk för att späda ut. Tror det räcker bra så för fröken.

Men jag själv - som har en större referensram och allmänt intresse inom mat än babyn - är ju ganska less på att koka, mosa, mixa samma grejer hela tiden. Så därför kikar jag ibland in hos Theres på Mejas Mat eller hos Ann-Louise på Lilla Matderivén, ta det som inspirationstips. Fina bilder och goda rätter som ofta funkkar hos både stora och små!


Lilla Matderivéns bild
EDIT: Nå, det här med burkmat finns det också fler åsikter om. Råkade just på följande kritiska artikel, klick! Jag har själv erfarenhet av allt: första barnet fick antagligen till största delen burkmat, då jag var ung, oerfaren och internet var inte vad det är nu. Dessutom var jag ensamstående och lagade inte mat åt mig själv särskilt ofta heller. Antagligen ägde jag inte ens en stavmixer! Nåväl, med andra barnet var jag klokare, mer påläst -och tyckte om att fixa i köket. Och tja, nu med tredje barnet så är det bara så att vi har kylen full med råvaror mest hela tiden, och det skulle vara ganska dumt att köpa skilda grejer bara för babyn.

2 kommentarer:

mammaspring sa...

Håller med dig! Tappade inspis en tid och köpte burkmat till Molly (ekologisk förvisso men likväl på burk) och vet du - ungen vägrade äta! Vände huvudet åt sidan! Så fort jag tog fram avocadon, hallonen, potatismoset, fisken, kokosmjölken... you name it... så åt hon igen!
De är minsann inte dumma. De har minsann smaksinne precis som vi vuxna!

Hanna sa...

Min son VÄGRADE äta all mat jag lagade ändå upp till typ ettårsålder. Han fick kräkreflexer och blev helt vild och galen... Jag försökte verkligen! Eftersom jag också tycker hemlagat är fiffigare än burk. Men sen ändrar man ju sej nog för att få sitt barn att äta något alls. Det var dock inte alla burkar som dög, utan enbart vissa av märket Hipp... Till min stora glädje har han dock under de senaste två månaderna förändrats till ett riktigt liten allätande matvrak. Speciellt hemlagat duger nu för tiden! Jippii!