4 mars 2010

Errazuriz Estate Shiraz

Veckoslutet närmar sig, nu är det väl dags för ett vintips igen, och jag tycker vi kan fortsätta på den chilenska linjen för att visa lite support. Igår öppnade vi således en flaska Errazuriz Estate Shiraz till filmen – sambon drack ett glas, medan jag tog en liten klunk och bytte sen av förekommen anledning till saft. Med en djup suck bör dock tilläggas, för det här är ett jättegott vin, som passar lika bra till smakrika kötträtter (lägg bakom örat till påsken, gott till lamm!) och lagrade ostar som just soffhängsvin. Smaken är på fylligare sidan, men ändå ganska mjuk med sköna toner av vanilj och mörka körsbär. För en sån här flaska får man punga ut 9,99 pengar sist jag kollade, och det är det garanterat värt.


2 kommentarer:

Peppe sa...

Den här serien smärtar mej.

Linda sa...

Förlåt. Mig med egentligen, men kanske jag har lite masochistiska drag? Eller så säljer jag min själ i utbyte av några till läsare. Men du har inte länge kvar åtminstone, jag har ännu tio långa veckor!