19 mars 2010

Fullspäckad morgontidning

Beklämmande nyheter vid frukostbordet idag. Först läser mitt öga att gamla saluhallen ska remppas och att staden i samband med det hotar kasta ut de gamla köpmännen alternativt röka ut dem med femdubblade hyror typ. Så bläddrar jag lite framåt och ser att även Café Kafka ska stängas riktigt snart. Jag har inget emot förnyelse i stadsbilden, och tycker tex att Herzogs och de Meurons ritning på Skatuddens "designhotell" verkar riktigt okej, och undrar hur många som fortfarande tycker att Kiasma ter sig som ett alltför iögonfallande modernt åbäke bakom vår stora general Mannerheim? Allt nytt är inte av ondo, nej. Men lite synd är det ju nog att försöka "fixa saker som inte är sönder", för att vara lite svengelsk.
Hbl lämnade mig ändå inte helt nedstämd och åt mitt öde, utan bjöd även på en liten loppukevennys som värmde mitt gamla hjärta - Johanna Korhonen får en rejäl ersättning för hur hon behandlades av Alma Media.

Inga kommentarer: