1 mars 2010

Precious

Sara tipsade mig om filmen Precious igår, och jag måste säga att den nog är värd sina Oscarnomineringar. Det harmar mig att jag inte hade hört om boken tidigare, det skulle ju ha varit intressant att läsa den först. Precious är ingen typisk Stor Budget –hollywoodfilm, men verkar ha haft rätt mäktiga drivkrafter bakom sig. Oprah Winfrey har hakat på som producent, och i birollerna hittas kändisar som Lennie Kravitz och Mariah Carey (varav speciellt den senare var förvånansvärt bra, varför byter inte hon bransch så skulle man slippa hennes pipande sångröst för gott?). Kort om handlingen: gravt överviktig och icke läs- och skrivkunnig Harlemtjej i tonåren blir gravid för andra gången av sin far, och relegerad från skolan. Hemförhållandena är obeskrivligt vidriga, och det enda hon har i livet är den tröst och uppmuntran hon får i specialskolan där hon blir placerad. Hon får snart veta att hennes far dött i aids, och att hon själv är hiv-positiv. Till all lycka är ingendera av hennes barn det, och hon försöker kämpa vidare för att få ett grepp om sitt liv och framförallt kunna ge en bättre start i livet åt sina barn än den hon själv fått. Inte särskilt mycket action i handlingen, men den berörde mig ändå och höll mig fängslad. Sambon, som åtnjutit lite vin, tyckte däremot den kändes lite långsam – men möjligheten finns ju att det var han själv som var det i det skedet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, visst är den gripande.
Hih, jo Mariah C borde definitivt skippa det där med musik o satsa på filmer, tog en liten stund före jag kände igen henne.
-S-

Linda sa...

Blev helt tagen på säng av hennes whiskybassoröst juh!