8 okt. 2014

En riktigt kort tanke om utereklam

Visste ni att vi har en ny alkohollag på kommande? Vid årsskiftet träder den i kraft, och efter det är det bl.a. slut på utomhusreklam för även låg-alkoholhaltiga drycker. Som till exempel denna:

Bryggeriförbundets kampanj

Kunde man isåfall, när man ändå håller på, också förbjuda all världens Gina Tricot, HM, Cubus och dylika klädreklamer där enbart till synes perfekta, och snarast orealistiskt felfria kvinnor figurerar? Varför ska 10-åriga små flickor måsta utsättas för sånt dagligen på stan?

Victoria´s Secret -modeller
Tror ni inte att sånahär bilder påverkar de unga betydligt mer, och får dem att må sämre både psykiskt och fysiskt, än att se att en flaska Vina Maipo kostar 9 € (med, låt oss säga, en chilensk bergsutsikt eller solnedgång i bakgrunden) och sätter en guldkant på din oxfilé?

Jag undrar bara.

PS: Och jag är inte ensam om att undra, såg den här jämförelsen ursprungligen på facebook!

5 kommentarer:

Kugge sa...

En bra undran. Förstår inte riktigt hur man tänker.

Jo sa...

Det där är så sant!

Minna sa...

Hmm, intressant. Borde man då fundera på istället att det är något fel i dessa HM/Gina Tricot-reklamer? Och vad som kunde göras åt dom? Det är dock mera sällan som man ser dylika alkoholreklamer som denna Love beer, utan de som jag kommer att tänka på är stora kampanjer som Mitä vattua! Olvis Jeppe-hund osv. Att jämföra just dessa två reklamer känns ju lite fel, då vi vet hurdana kampanjer som ordnats:

http://i.imgur.com/gM0c019.png
http://simpanssifilosofiaa.files.wordpress.com/2009/07/bussivattu.jpg
http://www.kannikapina.fi/paamaja-blog/wp-content/uploads/2009/06/kuva050.jpg

Personligen så saknar jag inte alkoholreklamer, jag vet varifrån det finns att få. Den här väckte tankar http://www.marmai.fi/blogit/vierasblogi/saantely+seis+ja+alkoholimainonta+kouluihin/a2269877

Unknown sa...

I hear you!

Hanna sa...

Hm. Jag tycker nog att det är helt bra att alkohol skall få mindre utrymme i reklam. Men jag tycker också absolut att nakna flickor skulle kunna förbjudas. Kan bra tänka att det är skadligare. Men inte att det ändå skulle göra alkoholreklam nödvändigt/nyttigt.