28 maj 2012

AKUT-testet

Dethär med sömnbristen kan jag leva med, men när det händer sorgliga saker inom familjen känns det betydligt tyngre och där hjälper heller inga kaffekoppar eller springrundor.

Jag fick nyss bud om ett slaganfall, eller stroke som det också kallas. Jag googlade mellan tårarna och läste lite om vad det egentligen handlar om, och tänkte sprida infon här - ifall det nångång kan hjälpa nån så är det ju värt det.

12.000 finländare drabbas varje år av stroke, och det kritiska är att få hjälp i tid. Problemet är att många inte känner igen symptomen på en hjärninfarkt, och förväxlar det med berusning eller svimning. Därför finns det ett s.k. AKUT-test, för att fler människor ska kunna hjälpa:


Klicka på bilden för förstoring! Bild lånad från http://minbebis.com/blogg/stina/nytt-akut-test-fran-hjart-lungfonden/

A - Ansikte - vilket syftar på att man ska be personen le och visa tänderna. Om mungipan hänger ska man ringa nödnumret 112.

K - Kroppsdel - som syftar på att man ska be personen lyfta armarna och hålla kvar i 10 sekunder. Om en arm faller ska man ringa 112.

 U - Uttal - syftar på att man ska be personen säga en enkel mening, typ "det är vackert väder idag". Om personen sluddrar eller inte hittar rätt ord ska man ringa 112.

T - Tid - anger att ju fortare personen får behandling desto mindre blir skadorna


7 kommentarer:

Pia sa...

Nej så hemskt. Hoppas din familjemedlemmen fick hjälp i tid!

Jag hade en kollega som fick det och han fick som tur hjälp genast. Men via honom lärde jag mej att varje sekund är viktig.

Krafter och kramar!

Maria L sa...

2012 är ett kosmiskt dåligt år - känner med dig, hoppas det löser sig på bästa sätt! Sköt om er!

Sonja sa...

Ledsamt, min mommo fick en stroke, snyft. Kram från mig, tänker på dig.

hannahnorrena.com sa...

Usch, vad ledsamt. Hoppas det ordnar sig. Och tack för akut-tipset, så viktigt att fräscha upp minnet!

Naja sa...

Voi nej, hoppas det gick ok.

Men vilken bra lista, den borde man ha på kylskåpet, i plånboken och på mobilen. Framför allt i minnet.

Kram

Housewife sa...

Usch! Hoppas det slutade bra! KRAM

Linda sa...

Usch, det är ingen vidare situation, men tack i varje fall för er omtanke!