3 maj 2012

Om titlar och sånt

Jag har tidigare också funderat på dethär, vem som får kalla sig vad och i vilka sammanhang. Nu snubblade jag på en privat diskussion på facebook, där en halvbekant uttalat sig i pressen om ett ämne där hon kallades "expert". Detta väckte ont blod hos vissa tydligen, för hon och hennes påstådda kunskaper rå-dissades totalt. Jag fick lite illa att vara av detta förlöjligande av hennes person, dels för att jag inte tycker om skitsnack bakom folks ryggar, men kanske dels också för att jag nånstans drog paralleller till mig själv.

Jag har ofta presenterats som "vinexperten" då jag uppträtt i radio eller ombetts uttala mig om nånting vinrelaterat, men jag har alltid känt mig lite obekväm med det prefixet. Hellre då "vinkännare", eller "vinskribent" - det provocerar tydligen inte folk lika mycket av nån anledning. Kanske ordet expert innefattar nånslags absolut allvetande, medan kännare och framförallt skribent är mer tillåtande?

Men var går liksom gränsen för att vara expert? Det är ju trots allt ett ganska flummigt begrepp, och det finns mig veterligen inga skolningar som leder till titeln Expert. Är inte en logisk måttstock att följa den som jämför med folks kunskapsnivå överlag? Dvs vet man en hel del mer om ett ämne än den vanliga medmänniskan på gatan, har arbetat i branschen länge och inom olika uppgifter - borde man inte då kunna kalla sig expert? Eller skulle detta leda till att det helt enkelt finns för många experter, att prestigen i uttrycket skulle urvattnas på nåt sätt?

2 kommentarer:

Maria M sa...

Hej! Det här var intressant! Jag tycker inte själv att expert är provocerande... kanske snäppet mera laddat än kännare eller vetare då. Om jag sku höra att nån kallas för en expert så tänker jag att den personen verkligen är insatt i eller har några "mätbara meriter" t.ex. utbildning om/erfarenhet av något specifikt. Klart att det finns olika inriktningar och skolor och tänkande inom alla branscher plus personliga åsikter förstås. Något annat kan väl inte vara möjligt heller, eller? Månne inte de som irriterat sig på titeln expert egentligen bara irriterat sig på personen ifråga? och att de tycker att hon egentligen borde vara tyst (då hon inte besitter "verklig" kunskap)?? Säger jag utan att egentligen veta vad som diskuteras :)

Linda sa...

Maria, jag är inne på samma linja som du. Och faktiskt, så tror jag inte att det mest är småsinta och lite avundsjuka människor som upprör sig så över dethär - eller sån känsla fick jag gällande facebook-diskussionen i varje fall.