8 maj 2012

Om tyger, band, knappar och sömnad

Panduro har ju de härligaste små knappar och band och whatnot, och nu sitter jag med allt jag behöver till några små klänningar, men vet inte riktigt var jag ska börja.


Jag har sytt EN enda klänning tidigare, och skulle vilja testa på någon ny modell nu. Finns här nån som kan hjälpa? Var hittar jag mönster? Kan jag rita själv kanske? Det ska vara superenkelt, inte en massa yttepyttigheter och inte sitta på centimetern liksom - jag är människa av stora drag, om vi säger så.

6 kommentarer:

Mia sa...

Jag har! En enkel, rak sak. Ska jag ta foto och skicka bild via telefonen åt dig? Tror du får ihop det enbart av att se på foto och ta mått av någon annan av L´s klänningar. (Eller så lånar du och ritar av?)

Linnéa sa...

Med detdär utgångsmaterialet kan det inte bli fel. Jättefint. Good luck.

Miisa sa...

Mönster till barnklänningar gör man jättelätt själv, det är bara att rita två linjer i 90° vinkel och placera en klänning ovanpå och rita av. Kom ihåg sömsmåner till knäppning eller dragkjed bara så blir det fint och använd limtyg om du gör knäppning och infodringar.

h. Ateljésömmaren/Modelltilverkaren Miisa

Linda sa...

Mia, just nåt sånt tänkte jag mig, möjligen med en liten ficka på mitten eller nåt, för att blanda mönstren och färgen bättre. Tack!

Linnea, oj vet, det KAN nog bli fel när det är jag som är bakom maskinen. Funderar allvarligt på att sy en prototyp i vitt gammalt lakanstyg först.

Miisa, tack för tipsen! Dragkedjor är helt för haute couture för mig, men sömsmånstipset - det är på min nivå! :D

Anneli sa...

Det har helt i dagarna kommit ut en bok som heter "Mekkotehdas" som har enkla mönster och också tips på hur man gör egna mönster / ändringar i befintliga mönster. Skaparna bakom boken syr också mycket av återvunnet material. De har en blogg på mekkotehdas.blogspot.com där jag rekommenderar att man tittar in!

-Anneli, en återkommande läsare som aldrig förut fått för sig att kommentera åt dig, men tycker att du har en kiva blogg =)

Linda sa...

Anneli, så roligt att du kommenterade, tack! Måste kolla upp boken, det låter som nånting jag kunde tänkas gilla.