23 maj 2012

Om uttal

Peppe skriver om hur psoriasis borde uttalas, och min världsbild förändrades nog en aning nu. Jag har haft svårt att säga gluuuten istället för glutén, och nu detta ännu till. Hur som haver så kom jag att tänka på ett ord som jag tycks uttala helt på mitt eget vis - och som retar gallfeber med nippor on top på min man. Gitarr, stränginstrumentet vi alla känner till, det uttalar jag med hårt G. Jag tycker det är det enda rätta, och grundar det på att ordet uttalas med hårt ljud i alla andra språk också, the guitar, la guitarre, kitara osv. Jag har aldrig fått nån över på min sida, förutom min mamma (som annars också alltid är på min sida, och förstås uttalar ordet på samma sätt som jag - släktfel antagligen?), men håller stenhårt fast vid det, ända till graven.

6 kommentarer:

Malin sa...

Ja håhhåh, det var en bra diskussion. Jag lärde mig nu att Molly har seliaki och inte keliki. Helt galet. Lika galet som psoriiasis. Gluuten kunde jag redan.

Malin sa...

Keliaki skulle där stå. Men tur att det ändå inte var seliiaki!

mammaspring.com sa...

Med risk för att framstå som riktigt töntig kan jag erkänna att jag länge trodde att budget skulle uttalas budjeet... Inte buddjett!

Tyckte alla andra var töntiga som sa fel :)

Linda sa...

Seliaki måste jag nog träna på. Och buddjett tydligen också. Tänk, här går man omkring och tror sig vara bra på svenska, och sen får man sånt här in your face!

Helena S sa...

Ggggitarr, hahaha!!! Jitarr heter det ju! Jillar dej endåå! :)

Linda sa...

Helena, skratta du bara, jag är redan härdad. :)