6 jan. 2013

Svar på frågorna

Vi betar av lite i taget va, det blir så maffigt annars.

Tror du på gud? Har du alltid trott/inte trott? Hur gammal är du? Kan du skriva ditt bästa recept på semlor/morotssemlor,sku jättegärna baka men har gett upp nu då det oftast skiter sig...tack för en fin blogg! H.en flitig läsare

Nej, jag tror inte på gud. Jag hör inte heller till kyrkan, eftersom jag tycker det är ganska bakvänt att göra det då man nu en gång inte tror. "Organiserad" tro förstår jag mig inte på sowieso, utan är mer inne på linjen att det spirituella inom en är så personligt att det inte riktigt kan delas. Däremot har jag nog pratat med mina barn om hur man blir en ängel då man dör, och att alla har det bra och är glada tillsammans i himlen, såväl djur som människor. Fast personligen är min syn lite dystrare och mer organisk än så.

Jag är 32 år. Tror jag. Möjligen 33. Vad blir det om man är född 1979? Orka räkna sånt, det är ju bara en siffra. Inom mig känns det som om jag vore 27.

Hm, senast jag gjorde morotssemlor improviserade jag lite genom att blanda olika recept, men här är ett som är ganska bra, från Birka-tidningen:

5 dl mjölk
1 påse (11g) torrjäst
3 dl rågmjöl
3 msk sirap
1,5 tsk salt
  3 st. stora morötter, rivna
ca 10 dl jästbrödsvetemjöl
0,5 dl flytande margarin
 
Värm mjölken till 42 grader. Blanda torrjästen med rågmjölet. Tillsätt mjölk, sirap, salt och morot.
Tillsätt mjölet och i slutskedet margarinet. Låt jäsa till dubbel storlek.
Baka ut till 24 semlor. Låt jäsa väl på plåten (ca 1/2 timme).
Grädda i 225 grader ca 10 minuter.

Jag tror det enda man måste vara riktigt noga med är temperaturen för jästen. Är det för kallt vaknar den inte, och är det för varmt dör den. Jag brukar använda en stek-termometer dippad i kastrullen för att kolla! Ge inte upp, det är så vansinnigt GOTT med nybakt bröd - och den där duktiga Martha-känslan man får är lite skön den också, för att vara ärlig.

1 kommentar:

Anonym sa...

tack för svaren :) kanske jag vågar prova på bakandet nån dag!!