18 jan. 2013

Tid för sig själv, och lite annat

Jenny frågade för en tid sen en grej:

"Som mamma, hur ska man gå ordna saker och ting för att få tid för sig själv för att t.ex. gå till frissan?

Jag tänkte på frågan så sent som igår, då jag var ute på stan och träffade några kompisar. Det klagades friskt hemma* innan jag gick - "vaaaaaaarför måste du aaaaalllltid gå ut, jag viiiiiiiilllll inte det, du måååååååååst vara heeeeeemmmmmmmaaaaaa" - och jag fick igen förklara att det är viktigt för mig att få göra mina egna grejer ibland. Att jag älskar min familj, men att jag också behöver mina kompisar och vill träffa dem ibland. Att jag blir en litelite gladare och roligare mamma om jag får göra sånt jag tycker är roligt emellanåt, bara för mig själv.

Igårkväll på Vin-Vin

Att gå till frissan/få manikyr/rida på hästar/ta en shoppingrunda/äta brunch/få sovmorgon, det hör till samma kategori - sånt en vuxen vill göra ibland, utan barn hängandes i kjolfållen, hur ljuvliga de än är och hur mycket man än älskar dem och sitt föräldraskap.

Hur man får tid till det? Spontanitet är rätt sällsynt i vårt hus åtminstone, och det är minst ett par dagars, gärna någon veckas, varsel som gäller i planeringsväg. Eller planera och planera, men man måste ju kolla med den andra innan man kan kruxa i sin kalender. Vi brukar ibland sitta med varsin kalender och gå igenom datum som vi har nåt där den andra måste "cover", vare sig det är jobbrelaterat eller privat. Och när man väl stämt av nåt så måste man hålla det. Ibland kan det ju hända saker på vägen, men då får man hitta på lösningar - kanske kan nån vän ställa upp, eller kanske kan man sätta barnet på bussen till mormor? Jag vet inte, men det jag vet alldelels säkert är att det är viktigt att få vara lite för sig själv ibland!

Vad skulle du jobba med ifall du inte skulle jobba med vinrelaterat?
Ditt bästa surbrödsrecept? Har du provat baka med ljus surdeg?
Jag läser här nästan alla dagar, men läser tyst."

 Jag skulle antagligen jobba med mat i såfall. Sen har jag också dagdrömt om att vara diplomat, jurist eller journalist, men tror det tåget redan har gått för min del. Har inte bakat så mycket med surdeg, men sist jag var i Sverige köpte jag hem** en ganska fiffig liten burk med en hemskt illaluktande geggamoija i, som gav jättebra resultat! Köpte en med ljus surdegsrot också, men den hade hunnit bli dålig innan jag skulle baka. Såhär såg den ut, hoppas det kommer nåt liknande till Finland snart:


Tack att du läser förresten, det var roligt att höra!


*sonen främst, de andra förhöll sig ganska likgiltigt
** ett MÅSTE utomlands, till och med i Sverige; matbutiken! Kan gå hur länge som helst där och botanisera och snusa och vrida och vända och fundera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du fixar säkert av att laga din egen surdegsrot. Inget konstigt med det, fast det tar ju några dagar före den är färdig.

h. En till anonym regelbunden läsare

Anonym sa...

Hej igen,

Här kommer en utmärkt länk till hur man gör surdegsrot.

http://paindemartin.blogspot.fi/2010/12/lilla-surdegsskolan-borjar-nu.html

hälsar
samma som ovan.